PDV na kratkoročno izdavanje nekretnina
EU je usaglasila bitne elemente saradnje u vezi sa prekograničnim evidentiranjem i izveštavanjem o PDVu. Pored ostalog, definisano je ubiranje PDVa za usluge smeštaja i transporta koje se kupuju preko onlajn platformi.
Ovo bi trebalo da ima trajne posledice na pružaoce usluga koji do sada nisu bili prijavljeni kao obveznici PDVa ili nisu ni bili svesni da im sleduje ovakav namet.
Ovime bi bili obuhvaćeni moderni tipovi kratkoročnog smeštaja jer su tradicionalni hoteli svakako već u sistemu. Ukoliko izdavalac npr stana već nije prijavljen u sistem PDVa, onlajn platforma (npr Booking, AirBnB) će biti obavezna da zaračuna odgovarajući PDV, doda ga na cenu usluge krajnjem potrošaču, a iznos PDVa zadrži i prosledi državi gde se usluga pruža.
Tradicionalni hoteli će ovo svakako doživeti kao olakšanje u borbi sa nelojalnom konkurencijom, krajnji kupac kao poskupljenje, a pretpostavljam da ćemo u budućnosti sa čuđenjem ili sentimentalnošću gledati na period kada je bilo sasvim moguće da se turistički kapaciteti izdaju bez plaćanja ikakvog poreza.
Za državu kao što je naša ovakva mera bi bila velika pomoć u ubiranju poreza. Nastojanja da se izdavaoci kratkoročnog smeštaja registruju putem zvanične turističke organizacije su uzaludna usled nemoći organizacije i prevaziđenosti njenog modela delovanja (Šta bi danas značila kategorizacija smeštaja kada putnik ima na dlanu hiljade ponuda sa sve slikama i detaljnim recenzijama?).
Spora, ali dostižna ruka vlasti je dočekala da praktično svi budu registrovani na nekoj od platformi, i sada će pritegnuti platforme da moraju da uključe i porez.
Na PDV se može a i ne mora nadovezati porez na imovinu, koji bi bio uvećavan za „višak“ nekretnina koje su namenjene izdavanju.
Grčka ide i korak dalje: stanovi koji se izdaju turistima u centru Atine moraju se prijaviti u poreski (a ne turistički) registar. Ko ih ne prijavi do 1. januara 2025. neće moći ni kasnije i rizikuje visoke kazne. Jedan vlasnik sme da kratkoročno izdaje maksimalno 2 nekretnine. Naravno, kad se prijaviš sleduju ti razni nameti.
Ovo u Grčkoj se ne radi samo zbog poreza, već kao i u mnogim drugim evropskim gradovima zbog zaštite lokalnog stanovništva. Dugoročno izdavanje po razumnim cenama (dakle domaćem stanovništvu) nigde nije cilj ovih mera.
A i ne obavlja se putem međunarodnih onlajn platformi. Ili su i domaći oglasni sajtovi opšteg tipa „platforme“ za zakup smeštaja?
piše: Aleksandar Vasić