Predlozi za pojednostavljenje SEFa
“Ne potcenjuj moć jednostavnosti”
Kada je zakon jasan, njegova primena je izvesnija. Što je pravilo jednostavnije, to je manje grešaka.
Jednostavnost nije neprijatelj propisa, već pouzdan saveznik.
Zalažem se za propise koje je moguće razumeti, primeniti i objasniti onima na koje se odnose.
To je temelj efikasnosti, pravne sigurnosti i poverenja u sistem.
VREME JE da ozbiljno razgovaramo o pojednostavljenju propisa.
Možda je najlogičnije započeti od onoga što je najaktuelnije, a to je Sistem elektronskih faktura (SEF). On se, poput nepozvanog gosta, umešao u PDV pravila. Ovaj novi lik unosi dramske zaplete u seriju, terajući nas da je pratimo bez daha i premotavamo epizode kako bismo shvatili radnju.
Skoro dve decenije, bez obzira na kompleksna pravila, sve što se odnosilo na PDV bilo je regulisano Zakonom i Pravilnikom o PDV-u.
Pojavom SEF-a, pravila o računima i evidencijama našla su se i u dva nova propisa: Zakonu i Pravilniku o elektronskom fakturisanju, čime je stvorena nepotrebna konfuzija.
PRVI KORAK:
Brisati SVE odredbe Zakona i Pravilnika o elektronskom fakturisanju koje se odnose na PDV račune i PDV evidencije, a ova pitanja urediti izmenama propisa o PDV-u.
DRUGI KORAK:
Izmena pravila evidentiranja PDV-a. Sadašnje dve evidencije, zbirnu i pojedinačnu, potrebno je objediniti u jednu, jedinstvenu evidenciju u kojoj bi se podaci iskazivali pojedinačno ili zbirno. Evidencija bi se vodila hronološki, sa podacima o poreskoj kategoriji obračuna PDV-a. Ovakav način evidentiranja najsličniji je sadašnjoj opštoj evidenciji (knjiga izdatih računa sa obračunatim PDV-om) koju obveznici već vode, pa ne bi postojala potreba za dodatnim administriranjem.
Evidencija prethodnog poreza bi na sličan način mogla pretrpeti izmene. Umesto sadašnjeg rešenja da se podaci iskazuju zbirno po vrstama nabavki, ali i po izvoru PDV-a (eFakture, fiskalni račun…), evidencija bi predstavljala hronološki pregled nabavki i prethodnog PDV-a kako je za opšte poreske evidencije propisano PDV pravilima, a koju obveznici već vode (knjiga primljenih računa). Podaci bi mogli biti iskazani pojedinačno ili zbirno.
Predloženim izmenama obezbedila bi se doslednost u primeni propisa, jedinstven način vođenja evidencija bez dupliranja podataka koji se iskazuju u različitim evidencijama i na različitim mestima, a obezbedio bi se značajno upotrebljiviji set podataka za postupke kontrole.
TREĆI KORAK:
Neophodno je učiniti dostupnim i pokloniti poverenje podacima iz drugih informacionih sistema. Za potrebe SEFa to su podaci uprave carine i sistema za fiskalizaciju.
Trenutne funkcionalnosti SEFa omogućavaju samo uvid u podatke o plaćenim carinskim dažbinama, uključujući i PDV. Ovi podaci moraju biti dovoljni bez daljeg dokumentovanja za ostvarivanje prava na odbitak prethodnog PDVa plaćenog pri uvozu.
U SEFu je neophodno obezbediti i sve podatke iz sistema za fiskalizaciju o izdatim i primljenim fiskalnim računima u kojima je unet neki od identifikacionih podataka kupca (npr PIB ili broj poljoprivrednog gazdinstva). Kada se ovi podaci učine dostupnim, prestaće potreba da se oni unose od strane obveznika, ali i obezbediti mogućnost primaocu fiskalnog računa da vrši kontrolu podataka.
Bez obzira ko je nadležan za koji informacioni sistem, dužan je da poreskim obveznicima učini dostupnim sve podatke koje poseduju ti sistemi.